A szervezeti átvilágítás – Mikor van rá szükség?

Szervezetdiagnosztika
Amikor szervezeti átvilágításról esik szó, gyakran felmerül a kérdés, hogy mi szükség van rá egyáltalán. A vezetők, döntéshozók sok esetben érkeznek határozott elképzeléssel: tudják, hogy mely dolgozóknak miben kell fejlődni, milyen képzés, milyen tréning járul hozzá a szervezeti célok eléréséhez. Ezek a beavatkozások szinte mindig megugrasztják a teljesítményt, néha pedig hosszú távon is elérik céljukat. A biztos és tartós megoldások megtalálásához azonban a jelenlegi állapot alapos ismerete elengedhetetlen. Ilyenkor kerül képbe a szervezeti átvilágítás. 

 

A szervezetfejlesztés akkor jó, ha testreszabott. Egy előre megírt fejlesztési tervhez nehezebb megtalálni a megfelelő céget, mint fordítva. Ehhez elengedhetetlen ismerni azokat a dolgokat, amelyekre talán a mindennapokban elkerüli a figyelmünket, vagy szinte lehetetlen szabad szemmel átlátni. Ilyenkor segít a szervezeti átvilágítás: már néhány rövid vizsgálattal is könnyedén megtaláljuk azokat a pontokat, amik a cég védőbástyái és azokat is, amik fejlesztésre szorulnak. Így ott tudunk hatást kifejteni, ahol valóban szükség van rá.

A szervezeti diagnosztikára úgy is tekinthetünk, mint a tudatos fejlesztés első lépcsőfokára. Mint egy orvosi kivizsgálásra. Vagy egy állapotfelmérésre, szűrővizsgálatra hiszen

nemcsak a problémás cégek számára hasznos, ha időnként képbe kerülnek saját helyzetükkel.

Egy jól kiválasztott diagnosztikai eszközzel a  kapott eredmények nem a fiók alján landolnak, hanem a fejlődés alapköveivé válnak, előrevetítik az akcióterv következő lépését. Ráadásul a célzott mérések a dolgozókat sem terhelik le a hosszú és unalmas kérdőívekkel. Mindezt úgy, hogy nem csupán intuíciónkra, szakértelmünkre támaszkodhatunk a beavatkozások – tréningek, workshopok, képzések, szervezeti változások – során, hanem cselekvési tervünk adat- és valóságvezérelt.

 

Miért és mikor van rá szükség?

Ha felmerülnek kérdések a szervezeti működéssel kapcsolatban.

A hatékony működés érdekében, feltáró jelleggel.

A tudatos és célzott fejlesztés első lépcsőjeként.

Akkor, ha komplex fejlesztésbe kezdünk egy cégnél.

Akkor, ha szervezeti kultúrát érintő kérdésekben szeretnénk változást elérni.

Akkor, ha egy probléma túl összetett, nem ismerjük az eredetét, túl sok tényező befolyásolja.

Akkor, ha bármilyen okból szeretnénk átlátni egy szervezet tényleges működését.

Mivel a szervezeteket elsősorban emberek egy csapata alkotja, bátran mondhatjuk, hogy bonyolult és kiismerhetetlen entitások. Az igazán sikeres vezetők sokat tudnak a cégükről, jó érzékkel veszik fel az új munkaerőt, találóan motiválják őket és úgy látszik, hogy teljes mértékben kontroll alatt van a cég. Az emberi tényező azonban sokkal több síkot, sokkal több réteget ad egy cégnek, mint amennyit megismerhetünk. Az átvilágítás sokat segít a felszín alatti folyamatok megértésében és a láthatatlan hibák kiküszöbölésében.

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük