Mi a TRÉNING? – Mit nevezünk TRÉNINGNEK és mit NEM

Mi a tréning?A workshopokról szóló tisztázó bejegyzésem után egy másik mítoszokkal és tévhitekkel övezett módszer kerül a nagyító alá. Járjuk körül most ebben a bejegyzésben, hogy mi a tréning! Mind a workshop, mind pedig a tréning gyakran használt kifejezések az üzleti életben, a humán fejlesztés kapcsán. Gyakran tapasztalom azonban, hogy mást-mást értenek alatta még akár a megbízást adó vezetők is. Itt az ideje tisztázni és rendszerezni az ismereteket!
 
Mi a tréning
…a gyakorlati feladatokban játszva modellezzük le a mindennapi valóságot.
Mi a tréning?

Dacára annak, hogy egy rendkívül szabad és megengedő, ebből kifolyólag pedig széleskörűen és rugalmasan használható fejlesztő módszertanról beszélünk, a tréning jól felismerhető, pontosan definiálható. Maga a szó edzést, gyakorlást jelent. Az üzleti életben pedig egy olyan hatékony fejlesztési formát, ahol élményeken, tapasztalatszerzésen, gyakorlati úton fejlesztünk egy adott területet. A következőkben pedig nézzünk néhány – szigorúan módszertani – tévhitet, amely a tréningeket övezi, hogy ezzel is közelebb kerüljünk a valódi tréningekhez.

Tréning=oktatás?

Nemrég futottam bele ebbe, egy beszélgetés során. Az önismeret, önfejlesztés volt a téma, a másik fél pedig kínosan kerülte a tréning szót. Beleálltam hát a dologba, megigazgattam az oly sokszor emlegetett tréner-„sapkát” és így szóltam – kimondva ezzel valami nyilvánvalót:
„– …Szóval a tréningek. Tulajdonképpen eddig is a tréningekről beszéltünk, csak valamiért nem neveztük nevén.
– Háát, nem hiszem. Tudod, a tréning inkább az, amikor valaki beszél a projektor előtt, mi meg majd’ bealszunk egész nap. Dögunalom….”

Igaza volt? Röviden: nem. Multimúltú beszélgetőpartneremnek ritka balszerencséje lehetett, ha ilyen tapasztalatai voltak a céges képzésekkel, fejlesztéssel. Hosszabban kifejtve pedig: nem, nem és nem. Nekem tapasztalatom és meggyőződésem is, hogy – egyrészt bármilyen sok kontaktórából is áll egy tréning (spoiler: általában nem áll olyan sokból…), egyszerűen nem férhet bele, hogy azt az időt frontális oktatással töltsük. A tréningnek, bár mindenkféleképpen célja valamiféle tudás átadása és ebben benne lehetnek bizonyos lexikális ismeretek, manapság már  – túl egy 2020-2021-es teljes digitális átálláson – az e-learning egy olyan rugalmas lehetőséget biztosít, amelyben a résztvevőre bízhatjuk az alapfogalmak elsajátítását és a mélyebb érdeklődés kielégítését is. Így élőben már csak kérdéses pontokat tisztázunk, nem kell elméletek kontextusba helyezésével tölteni az időt – amelyik fejlesztésen ez előfordul, azt nem nevezhetjük tréningnek, hiszen épp a tréning esszenciája hiányzik belőle.

A tréning egy olyan csoportos fejlesztési, képzési módszer, amelyben tapasztalat és gyakorlás által sajátítható el valamilyen tudás, ismeret, kompetencia, készség.

A tréning, ahol minfenfélét játszunk…

…és ez még a jobbik eset, amikor a tréninget a labdadobálós, kincskeresős vagy csapatversenyes játékos feladatokkal azonosítják. Annál mindenképp jobb, mint amikor a sörözős-pizzázós bográcsozós csapatépítés az első asszociáció a tréningekre. Tagadhatatlan a csapatot összekovácsoló hatása egy-egy jól sikerült, kötetlen céges bulinak, én mégis kicsit másra gondolok, amikor a közösségfejlesztést említem a munkáim között. Attól, hogy épül a csapat, fejlődik a dolgozó, még nem lesz minden eseményből tréning.

Mi a tréning
„…egyszerűen nem férhet bele, hogy az időt frontális oktatással töltsük”

Tény, hogy általában véve a tanulás folyamatát nehezen azonosítjuk egy színes, eszközökkel, figurákkal és rajzokkal tarkított délelőttel, azonban a „játékok” csak az egyik felét adják a tapasztalati tanulásnak: a tapasztalatot. Valójában egy jó tréning komplex módon felépített folyamat, és amennyi vidámság, nevetés és szórakozás fér bele, annyi aha-élményt, önismereti felfedezést, belátást, kipróbált interperszonális eszközt, bevésődő flow élményt is ad a résztvevőnek. A jó tréning úgy vezet el a szemléletváltó felismerésekig vagy egy őszinte önreflexióig, hogy a gyakorlati feladatokban játszva modellezzük le a mindennapi valóságot. A játékos élmény egy biztonságos „laborkörülményt” biztosít az új tudás kipróbálásához, gyakorlatba ültetéséhez.

Végső soron tehát…

…elmondható, hogy a tréning kifejezést sokszor tévesen használja a köznyelv. Mindenki a saját élménye, saját tapasztalata alapján alkotja meg a saját leírását, hogy számára mi a tréning. A fenti egzakt definíció ugyan nem kárpótol az esetleges rossz tapasztalatokért tréning fronton, de talán könnyebbé teheti, hogy csak azt nevezzük tréningnek, ami valóban az is. Így a fejlődő szervezetek is könnyebben fogalmazhatják meg igényeiket a tréningekkel kapcsolatban.

szervezetfejlesztés debrecen

Ezt a cikket én írtam:
Kertész Tamara vagyok, pszichológus, tréner, coach. Egyéni karrier- és pszichológiai tanácsadással, valamint személy- és szervezetfejlesztéssel foglalkozom. 

Tetszik, amit itt olvastál? Vagy másképp képzeled a közös munkát?

Vegyük fel a kapcsolatot!

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük